Existuje mnoho způsobů, jak najít podnikatelský nápad, a každý z nich může být účinný pro jiného člověka. My jsme si hledání nápadu vyzkoušeli na vlastní kůži, na workshopu s názvem „Chce to nápad!”. Vedl ho Antonín Ferdan – kouč, konzultant a inovátor s několikaletou zkušeností ze světa start-upů. Začali jsme s definicí toho, co vlastně nápad znamená, a postupně jsme se dostali až k vytvoření jednoho vlastního nápadu, který nám nejen přinese uspokojení, ale také příjem. Rádi bychom s vámi sdíleli, jak se k tomuto nápadu dostat.
Co je to vlastně nápad?
V prvním kroku jsme si ujasnili, co znamená definovat podnikatelský nápad. Aby takový nápad byl ucelený, měl by obsahovat 3 důležité body: jaký problém řeší, pro koho je určen a jakým způsobem ho řeší. To lze vysvětlit na příkladu ovladače k televizi. Pokud nemáme ovladač k televizi, musíme vstát a ovládat ji pouze, když jsme přímo u ní. Ovladač nám tedy přináší pohodlí. Tento problém by řešil každý člověk, který má doma televizi, a tím řešením je právě ovladač. Pokud dokážeme nápad takto strukturovaně popsat, můžeme ho následně relativně snadno ověřit u potenciálních zákazníků, ale to už trochu předbíháme.
Kde hledat nápady?
Někteří z nás přišli na workshop s již hotovými nápady, zatímco jiní měli prázdnou hlavu a hledali inspiraci. Ukázali jsme si ale, že najít nápad není vůbec složité. Nápady se dají hledat opravdu kdykoliv a kdekoliv. Pokud potřebujete inspiraci, mohou vám pomoci následujících 4 způsoby hledání:
Štve vás něco? A štve to i vaše okolí? Změňte to!
Ať už chodíte do školy nebo do práce pěšky, jezdíte na kole nebo autem, rozhlížejte se kolem sebe a hledejte situace, které vás frustrují. Tyto situace mohou poskytnout dobrý základ pro podnikatelský nápad. Nemusíte se omezovat jen na cesty, ale můžete se zaměřit i na běžné činnosti. Když se pak začnete bavit s lidmi ve svém okolí, zjistíte, že mnoho z nich sdílí stejné problémy a frustrace jako vy. Toto je vhodná příležitost pro vás najít řešení a začít ho prodávat.
Inspirace u sousedů.
Tenhle způsob je asi tím nejjednodušším, jak hledat nápady. Pokud cestujete, může se stát, že objevíte něco, co funguje, ale u nás to zatím nenajdete. Není ostudou přijít s podnikáním, které nabízí již funkční řešení do vašeho města, země, okolí… 🙂
Na tyto první dva způsoby hledání nápadů Antonín doporučuje používat deník – noste ho všude s sebou a zapisujte si. Věřte, že to není pouze funkční nástroj k nalezení podnikatelského nápadu, ale také krásné a inspirativní cvičení vaší kreativity a odstranění stereotypu.
Globální problémy jsou také příležitostí k podnikání!
Tady už jdeme s tématy trochu do hloubky a nejlepší je tyto nápady rozvíjet třeba u piva, ve větší skupině lidí, neformálně a v uvolněné a nezávazné atmosféře. Aspoň tak to na workshopu zaznělo. Jde o to, že existují obecné problémy, které mohou trápit nejen nás, ale také celou společnost a i z těchto problémů, jak jsme si dnes ukázali, jde vymyslet podnikatelské řešení.
Po čem opravdu toužíte?
Poslední inspirací na podnikatelské nápady může být, prostě a jednoduše touha. Říká se, že lidé kupují věci ze dvou důvodů: protože něco potřebují, a protože po něčem touží. Do této kategorie můžeme zařadit typicky například designové produkty, šperky, módu, zážitky a mnoho dalšího. Popusťte tedy uzdu fantazii a představte si, co by vám osobně udělalo radost, kdybyste si to mohli koupit. Nebo naopak, co myslíte že můžete vytvořit takového, že by vám za to lidé platili.
Když se zamyslíte nad těmito body a vypsali jste si problémy, je čas zamyslet se nad jejich řešením. Ze zkušenosti můžeme říct, že ty nejlepší nápady vznikají diskuzí. Ale pokud zrovna nemáte nikoho po ruce, zkuste si své myšlenky aspoň zapisovat. V každém případě je důležité být otevřený novým myšlenkám a být trpělivý, protože dobrý podnikatelský nápad se nemusí objevit hned.
A jak z té změti nápadů vybrat ten pravý? O tom se budeme bavit příště.
Máte už nápad a chcete ho dál rozvíjet? Přihlašte ho do soutěže o nejlepší START-UP TUL.